مرحوم آقای بروجردی که مرد دقیق و ملایی بود، میفرمود: «این داستان، در حین صدوق، علیه الرحمه، واقع شده و این که او نقل کرده است، دلالتبر کمال درستی آن داراست .
2ـ قصه، شامل جریانی هست که مربوط به یک نفر نیست، برای این که صبح که مردم بیدار میشوند، میبینند با زنجیر، مسجد توفیق مشهد نشانه نهاده گردیدهاست که مردم اعتقاد کنند . و این زنجیر، مدتی در منزل سید محترمی، ظاهرا به نام سید ابوالحسن الرضا، بوده است و مردم به آن استشفاء میکردهاند و بعدا، سوای هیچ جهت طبیعی، مفقود میشود .
3ـ جای دور از شهر و در وسط بیابان، جایی نیست که مورد جعل یک فرد جمکرانی بشود، آن هم دست فقط، در یک شب ماه رمضان .
4ـ نوعا، مردم بی آلایش، به واسطهی خواب، یک امامزاده را مشخص و معلوم میکنند و مسجد، از تصور مردم ساده، دور هست .
5ـ درحالتی که پیدایش این مسجد روی احساسات مذهبی و عشقی مفرط به حضرت صاحب الامر علیه السلام بود، مسجد طالقانی مشهد میبایستسراسر، توسل به آن بزرگوار باشد، چنان که درین عصر، مردم، بیشتر، زیارت حضرتاش را در آن مسجد میخوانند و متوسل به آن حضرت میشوند، اگرکه در این دستور معنوی، اصلا، اسمی از آن حضرت نیست، حتی تا به درحال حاضر هم بیشتر معروف به مسجد جمکران میباشد، نه مسجد صاحب الزمان .
6ـ متن امر، موافق با دلیلی دیگر میباشد؛ برای این که هم نماز تحیت مسجد وارد شده است شماره مسجد توفیق مشهد و هم نماز امام مجال علیه السلام با صد بار «ایاک نعبد و ایاک نستعین» و هم تهلیل و تسبیح فاطمهی زهرا، سلامالله علیها .
7ـ این دو روایت که نقل شد، مشهود و یا مثل مشهود خودم بود [12] و قصههای دیگری است که موقتا مجموع خصوصیات آن را در نظر ندارم . آدرس مسجد توفیق مشهد بعدا، ان شاءالله، رسیدگی کرده، درین دفتر، باذنه بزرگ، ذکر میکنم .
مرحوم آقای بروجردی که مرد دقیق و ملایی بود، میفرمود: «این داستان، در حین صدوق، علیه الرحمه، واقع شده و این که او نقل کرده است، دلالتبر کمال درستی آن داراست .
2ـ قصه، شامل جریانی هست که مربوط به یک نفر نیست، برای این که صبح که مردم بیدار میشوند، میبینند با زنجیر، مسجد توفیق مشهد نشانه نهاده گردیدهاست که مردم اعتقاد کنند . و این زنجیر، مدتی در منزل سید محترمی، ظاهرا به نام سید ابوالحسن الرضا، بوده است و مردم به آن استشفاء میکردهاند و بعدا، سوای هیچ جهت طبیعی، مفقود میشود .
3ـ جای دور از شهر و در وسط بیابان، جایی نیست که مورد جعل یک فرد جمکرانی بشود، آن هم دست فقط، در یک شب ماه رمضان .
4ـ نوعا، مردم بی آلایش، به واسطهی خواب، یک امامزاده را مشخص و معلوم میکنند و مسجد، از تصور مردم ساده، دور هست .
5ـ درحالتی که پیدایش این مسجد روی احساسات مذهبی و عشقی مفرط به حضرت صاحب الامر علیه السلام بود، مسجد طالقانی مشهد میبایستسراسر، توسل به آن بزرگوار باشد، چنان که درین عصر، مردم، بیشتر، زیارت حضرتاش را در آن مسجد میخوانند و متوسل به آن حضرت میشوند، اگرکه در این دستور معنوی، اصلا، اسمی از آن حضرت نیست، حتی تا به درحال حاضر هم بیشتر معروف به مسجد جمکران میباشد، نه مسجد صاحب الزمان .
6ـ متن امر، موافق با دلیلی دیگر میباشد؛ برای این که هم نماز تحیت مسجد وارد شده است شماره مسجد توفیق مشهد و هم نماز امام مجال علیه السلام با صد بار «ایاک نعبد و ایاک نستعین» و هم تهلیل و تسبیح فاطمهی زهرا، سلامالله علیها .
7ـ این دو روایت که نقل شد، مشهود و یا مثل مشهود خودم بود [12] و قصههای دیگری است که موقتا مجموع خصوصیات آن را در نظر ندارم . آدرس مسجد توفیق مشهد بعدا، ان شاءالله، رسیدگی کرده، درین دفتر، باذنه بزرگ، ذکر میکنم .