حیاط های مکتب از دید عرض به طور تقریبً یکسان آدرس مسجد توفیق مشهد و از لحاظ عمق متعدد میباشند، حیاط شمالی نسبت به سه ایـوان دیگر عمق بیشتری دارااست ، تراس جنوبی از حیاط شمالی نادر عمق خیس میباشد البته از حیث تزیینات با آن شبیه میباشد، حیاط شرقی نسبتاً كـم عمق میباشد البته از غنای تزییناتی بیشتری شامل است و تزیینات آن از شایسته ترین نمونـه هـای تزیینات عصر تیموری در ایـن مکتب پریزاد میباشد.
حیاط غربی که ورودی مهم مکتب از روش آن میباشد از سایر ی حیاط ها عمق کمتری دارااست . درین مکتب یک معلم هم جایدارد که به رواق دارالسیاده رابطه داشته و محل درس دادن مهم مکتب بوده که فضای گنبددار پشـت ایـوان شرقی ست، پوشش گنبدی و مهم این دور و بر از میان رفته میباشد البته در طول سال شماره مسجد توفیق مشهد های قبل تجدید بنا و تجدید بنا شد و امروزه ایـن جای کتابخانه ی حفظ قرآن و کتاب ها فقهی میباشد.
حیاط شرقی
تراس شرقی مکتب پریزاد در واقعیت تراس معلم بوده یعنی محل اساسی تـدریس و مکتب ، کـه بـه رواق دارالسیاده نیز رویکرد داشته میباشد و فضایی گنبددار بوده که امروزه پوشش مهم و گنبدی آن از دربین رفته ، دیوارها و سقف داخـل به طور مجلل و با شکوهی آینه کاری شده و ازاره های آن با سنگ مرمر پوشیده گردیدهاست.
این حیاط نسبتاً معدود عمق میباشد و از غنای تزییناتی بیشتری نسبت بـه دیگر تراس ها شامل است نمای درون تراس تلفیقی ست از خشت و کاشی معرق ، درین بخش بدور پنجره تراس کتیبه زیبایی با کاشی معرق نصب گردیده که در فضیلت دانش و دانا به خط ثلث برزمینه ای لاجوردی نقش بسته میباشد، و زیبایی و نازکی این کتیبه دقت هر بیننده ای را جلب می نماید این کتیبـه مرمت و بازسازی میباشد.
در آن کتیبه احادیثی از فرستاده و حضرت علی نگاشـته شدهاست.از نکات اساسی این حیاط ، رابطه معنایی کتیبـه اسـت با محل و مکانی که در آن مندرج میباشد ( ورودی معلم )
تراس غربی
حیاط غربی ، ورودی اساسی مکتب پریزاد میباشد . که از سایر ی حیاط ها عمق کمتری داراست . در واقعیت بیشترین تزیین را در تراس های مکتب داراست . پیشانی حیاط معمولی میباشد مسجد طالقانی مشهد و با گچ پوشانده اند ، در لبـه جـلـویی طـاق نـواری پهـن سرتاسـر ایـوان را پوشانده میباشد که در آن ترنج ستاره ای صورت با هشت پره به طـور نـواری تکرار گردیدهاست بعداز این ترنج ها نیم گنبدی تراس آغاز می شود که با مقرنس های نگارگری گردیده پرگردیده میباشد.
نازکی نگارگری های فعالیت شـده روی مقرنس ها بسیار دارای اهمیت میباشد، در نوک ایـن نـیم گنبد ، نیم ترنجی دقیق با نقوش اسلیمی به زردرنگ را میبینیم که برزمینه ی نیم ترنج لاجوردی نقش بسته میباشد.
در اواسط ی تراس تحت مقرنس ها ، پنجره ای چوبی قرار داردکه دقیقاً از روی کتیبه میانی تراس استارت میشود و نوک آن فی مابین مقرنس ها باقالب های مقرنسی همشکل شدهاست.در کمرگاه تراس کتیبه ای وجـود داراست که به بازسازی و تعمیرات مکتب در زمانه فرمانروا سلیمان صفوی اشاره می نماید و به خط ثلث و با زرد برزمینه رزرو مسجد توفیق مشهد ی کاشی معـرق لاجـوردی درج شده میباشد.
حیاط های مکتب از دید عرض به طور تقریبً یکسان آدرس مسجد توفیق مشهد و از لحاظ عمق متعدد میباشند، حیاط شمالی نسبت به سه ایـوان دیگر عمق بیشتری دارااست ، تراس جنوبی از حیاط شمالی نادر عمق خیس میباشد البته از حیث تزیینات با آن شبیه میباشد، حیاط شرقی نسبتاً كـم عمق میباشد البته از غنای تزییناتی بیشتری شامل است و تزیینات آن از شایسته ترین نمونـه هـای تزیینات عصر تیموری در ایـن مکتب پریزاد میباشد.
حیاط غربی که ورودی مهم مکتب از روش آن میباشد از سایر ی حیاط ها عمق کمتری دارااست . درین مکتب یک معلم هم جایدارد که به رواق دارالسیاده رابطه داشته و محل درس دادن مهم مکتب بوده که فضای گنبددار پشـت ایـوان شرقی ست، پوشش گنبدی و مهم این دور و بر از میان رفته میباشد البته در طول سال شماره مسجد توفیق مشهد های قبل تجدید بنا و تجدید بنا شد و امروزه ایـن جای کتابخانه ی حفظ قرآن و کتاب ها فقهی میباشد.
حیاط شرقی
تراس شرقی مکتب پریزاد در واقعیت تراس معلم بوده یعنی محل اساسی تـدریس و مکتب ، کـه بـه رواق دارالسیاده نیز رویکرد داشته میباشد و فضایی گنبددار بوده که امروزه پوشش مهم و گنبدی آن از دربین رفته ، دیوارها و سقف داخـل به طور مجلل و با شکوهی آینه کاری شده و ازاره های آن با سنگ مرمر پوشیده گردیدهاست.
این حیاط نسبتاً معدود عمق میباشد و از غنای تزییناتی بیشتری نسبت بـه دیگر تراس ها شامل است نمای درون تراس تلفیقی ست از خشت و کاشی معرق ، درین بخش بدور پنجره تراس کتیبه زیبایی با کاشی معرق نصب گردیده که در فضیلت دانش و دانا به خط ثلث برزمینه ای لاجوردی نقش بسته میباشد، و زیبایی و نازکی این کتیبه دقت هر بیننده ای را جلب می نماید این کتیبـه مرمت و بازسازی میباشد.
در آن کتیبه احادیثی از فرستاده و حضرت علی نگاشـته شدهاست.از نکات اساسی این حیاط ، رابطه معنایی کتیبـه اسـت با محل و مکانی که در آن مندرج میباشد ( ورودی معلم )
تراس غربی
حیاط غربی ، ورودی اساسی مکتب پریزاد میباشد . که از سایر ی حیاط ها عمق کمتری داراست . در واقعیت بیشترین تزیین را در تراس های مکتب داراست . پیشانی حیاط معمولی میباشد مسجد طالقانی مشهد و با گچ پوشانده اند ، در لبـه جـلـویی طـاق نـواری پهـن سرتاسـر ایـوان را پوشانده میباشد که در آن ترنج ستاره ای صورت با هشت پره به طـور نـواری تکرار گردیدهاست بعداز این ترنج ها نیم گنبدی تراس آغاز می شود که با مقرنس های نگارگری گردیده پرگردیده میباشد.
نازکی نگارگری های فعالیت شـده روی مقرنس ها بسیار دارای اهمیت میباشد، در نوک ایـن نـیم گنبد ، نیم ترنجی دقیق با نقوش اسلیمی به زردرنگ را میبینیم که برزمینه ی نیم ترنج لاجوردی نقش بسته میباشد.
در اواسط ی تراس تحت مقرنس ها ، پنجره ای چوبی قرار داردکه دقیقاً از روی کتیبه میانی تراس استارت میشود و نوک آن فی مابین مقرنس ها باقالب های مقرنسی همشکل شدهاست.در کمرگاه تراس کتیبه ای وجـود داراست که به بازسازی و تعمیرات مکتب در زمانه فرمانروا سلیمان صفوی اشاره می نماید و به خط ثلث و با زرد برزمینه رزرو مسجد توفیق مشهد ی کاشی معـرق لاجـوردی درج شده میباشد.