loading...

مجله خبری مساجد

بازدید : 48
سه شنبه 14 فروردين 1403 زمان : 11:57

یکی‌از با شکوه ترین فضاهای معماری مزار روضه آدرس مسجد توفیق مشهد خوان احمد جامی بعداز گنبدخانه، بنایی میباشد موسوم به «مسجد کرمانی» که اسم خویش را از سازندۀ محراب واقع درفضای داخلی آن اقتباس نموده است.
بنای مسجد کرمانی تحت عنوان شاهکاری به یادگار باقی‌مانده درهنر تزئینی معماری زمان اسلامی درضلع جنوب شرقی (سمت چپ) تراس این شرکت جای‌دارد.
ورودی سازه مشتمل بر ایوانچه ای میباشد که پوشش آن با مقرنس تروتمیز گردیده و سطح این مقرنس ها با نگارگری هایی به گونه های گل و بوته بسیار دقیق و هنرمندانه پوشیده شد‌ه‌است.
فضای داخلی مسجد کرمانی رزرو مسجد توفیق مشهد آرامگاه روحانی احمد جامی با پنج دهانه و زیربنای حدود ۱۸۲ مترمربع ،‌اجزا و موادتشکیل دهنده معماری تزئینی شایان توجه و معتبری را درخود مکان داده میباشد
این سازه مشتمل برشاه نشینی دربین ضلع چهار فضای خرد بنا شده در جرز کلفت آن تحت عنوان «چله منزل» و محل پرستش انفرادی و اعتکاف در اضلاع شرقی و غربی میباشد.
دربخش فوقانی سطح های دیواره های این مسجد نیز کتیبه ای به خودکار شیوای ثلث مزین به سوره «یس» به چشم میخورد که در واقع نحوه کتابت آن شبیه با کتیبه محراب میباشد.
در دهانه نهایی واقع درمنتهاالیه شمالی و جنوبی فضای داخلی دربخش فوقانی کتیبه قرآنی، لوحه های مستطیل تکوین گچبری گردیده وجود دارااست که موتیف های گیاهی دقیق آن‌ها‌را مزین نموده است.
سراچه در مزار روضه خوان احمد جامی
امروزه فقط شیوه دسترسی شماره مسجد توفیق مشهد به صحن یا این که سرای خرد بعد از ورود به محوطه مزار، درگاهی میباشد که در بنای گنبد سپید تحت عنوان مسیر ارتباطی بدین بخش و ابنیه همسایه آن ساخت و ساز گردیده و براساس شواهد مو جود به آن «خانقاه سراچه» و مکتب فریومدی نیز اطلاق میشود.
سراچه فضایی معمولی و روح انگیز میباشد که در اضلاع شمالی و جنوبی آن تراس های نادر پهنا جای‌دارد.
تراس جنوبی سراچه مستقیماً بوسیله دری چوبی که بربالای آن تزیینات کاشی سنتی وجود داراست به باطن گنبدخانه مزارمنتهی میشود پیرامون این بخش دربرگیرنده طاقنمای آجری میباشد و حجره های دو طبقه، مؤید وجود بقایای معماری یک مکتب برای طلاب علم ها فقهی میباشد.
براین اساس می شود به این یقین رسید که مکتب در مزار روضه خوان احمد جامی وجود فرنگی داشته میباشد، ولی امروزه از آن مکتب با شوکت و خانقاه اثری وجود ندارد چون درتغییر مسجد طالقانی مشهد و تحولات تدریجی دسته از دربین رفته اند.

یکی‌از با شکوه ترین فضاهای معماری مزار روضه آدرس مسجد توفیق مشهد خوان احمد جامی بعداز گنبدخانه، بنایی میباشد موسوم به «مسجد کرمانی» که اسم خویش را از سازندۀ محراب واقع درفضای داخلی آن اقتباس نموده است.
بنای مسجد کرمانی تحت عنوان شاهکاری به یادگار باقی‌مانده درهنر تزئینی معماری زمان اسلامی درضلع جنوب شرقی (سمت چپ) تراس این شرکت جای‌دارد.
ورودی سازه مشتمل بر ایوانچه ای میباشد که پوشش آن با مقرنس تروتمیز گردیده و سطح این مقرنس ها با نگارگری هایی به گونه های گل و بوته بسیار دقیق و هنرمندانه پوشیده شد‌ه‌است.
فضای داخلی مسجد کرمانی رزرو مسجد توفیق مشهد آرامگاه روحانی احمد جامی با پنج دهانه و زیربنای حدود ۱۸۲ مترمربع ،‌اجزا و موادتشکیل دهنده معماری تزئینی شایان توجه و معتبری را درخود مکان داده میباشد
این سازه مشتمل برشاه نشینی دربین ضلع چهار فضای خرد بنا شده در جرز کلفت آن تحت عنوان «چله منزل» و محل پرستش انفرادی و اعتکاف در اضلاع شرقی و غربی میباشد.
دربخش فوقانی سطح های دیواره های این مسجد نیز کتیبه ای به خودکار شیوای ثلث مزین به سوره «یس» به چشم میخورد که در واقع نحوه کتابت آن شبیه با کتیبه محراب میباشد.
در دهانه نهایی واقع درمنتهاالیه شمالی و جنوبی فضای داخلی دربخش فوقانی کتیبه قرآنی، لوحه های مستطیل تکوین گچبری گردیده وجود دارااست که موتیف های گیاهی دقیق آن‌ها‌را مزین نموده است.
سراچه در مزار روضه خوان احمد جامی
امروزه فقط شیوه دسترسی شماره مسجد توفیق مشهد به صحن یا این که سرای خرد بعد از ورود به محوطه مزار، درگاهی میباشد که در بنای گنبد سپید تحت عنوان مسیر ارتباطی بدین بخش و ابنیه همسایه آن ساخت و ساز گردیده و براساس شواهد مو جود به آن «خانقاه سراچه» و مکتب فریومدی نیز اطلاق میشود.
سراچه فضایی معمولی و روح انگیز میباشد که در اضلاع شمالی و جنوبی آن تراس های نادر پهنا جای‌دارد.
تراس جنوبی سراچه مستقیماً بوسیله دری چوبی که بربالای آن تزیینات کاشی سنتی وجود داراست به باطن گنبدخانه مزارمنتهی میشود پیرامون این بخش دربرگیرنده طاقنمای آجری میباشد و حجره های دو طبقه، مؤید وجود بقایای معماری یک مکتب برای طلاب علم ها فقهی میباشد.
براین اساس می شود به این یقین رسید که مکتب در مزار روضه خوان احمد جامی وجود فرنگی داشته میباشد، ولی امروزه از آن مکتب با شوکت و خانقاه اثری وجود ندارد چون درتغییر مسجد طالقانی مشهد و تحولات تدریجی دسته از دربین رفته اند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 137
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 239
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 205
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1130
  • بازدید ماه : 3271
  • بازدید سال : 7914
  • بازدید کلی : 8697
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی