دقت به عزت ربوبيت و ذلت عبوديت
يكى از آداب قلبيه در عبادات و وظايف باطنيه سالك طريق آدرس مسجد توفیق مشهد آخرت، دقت به عز ربوبيت و ذل عبوديت استد و آن يكى از منازل مهمه سالك میباشد؛ كه قوت سلوك هر كس به مقدار قوت اين لحاظ میباشد، بلكه كمال و نقص انسانيت تابع كمال و نقص اين دستور میباشد. و هر چه لحاظ انيت و انانيت و خودبينى و خویش خواهى در بشر چیره باشد، از كمال انسانيت به دور و از رده قرب ربوبيت مهجور میباشد.
و عفاف خودبينى و خویش پرستى رزرو مسجد توفیق مشهد از جميع حجب و حیا ضخيمخیس و ظلمانىخیس میباشد، و خرق اين عفاف و حجاب از آحاد حجب و حیا مشكلخیس و خرق کلیه حیا را پیشگفتار میباشد، بلكه مفتاح مفاتيح غيب و شهید شدن و باب الابواب عروج به كمال روحاينت، خرق اين عفاف میباشد.
تا بشر را حیث به خويشتن و كمال و جمال متوهم خویش میباشد، از جمال مطلق و كمال صرف با حجب و حیا و مهجور میباشد؛ و اولیه شرط سلوك الى الله خروج از اين خانه میباشد، بلكه ميزان در رياضت حق و فسخ همين میباشد. پس هر سالك كه با گام انانيت و خودبينى و در عفاف انيت و خویش شماره مسجد توفیق مشهد خواهى طى خانه سلوك كند، رياضتش فسخ و سلوكش الى الله نيست، لكه الى النفس میباشد:
مامان بتها بت نفس شما میباشد (1).
سالك الى الله را ضرور میباشد كه به رده ذل خویش پى پیروزی و نصب العين وی ذلت عبوديت و عزت ربوبيت باشد. و هر چه اين حیث قوت گيرد، عبادت روحانىخیس گردد مسجد طالقانی مشهد و روح عبادت قوىخیس گردد، تا درحالتی که به دستگيرى حق و اولياى كمل (عليهم السلام) توانست به حقيقت عبوديت و كنه آن واصل خواهد شد، از رمز عبادت لمحهاى در مىيابد.
دقت به عزت ربوبيت و ذلت عبوديت
يكى از آداب قلبيه در عبادات و وظايف باطنيه سالك طريق آدرس مسجد توفیق مشهد آخرت، دقت به عز ربوبيت و ذل عبوديت استد و آن يكى از منازل مهمه سالك میباشد؛ كه قوت سلوك هر كس به مقدار قوت اين لحاظ میباشد، بلكه كمال و نقص انسانيت تابع كمال و نقص اين دستور میباشد. و هر چه لحاظ انيت و انانيت و خودبينى و خویش خواهى در بشر چیره باشد، از كمال انسانيت به دور و از رده قرب ربوبيت مهجور میباشد.
و عفاف خودبينى و خویش پرستى رزرو مسجد توفیق مشهد از جميع حجب و حیا ضخيمخیس و ظلمانىخیس میباشد، و خرق اين عفاف و حجاب از آحاد حجب و حیا مشكلخیس و خرق کلیه حیا را پیشگفتار میباشد، بلكه مفتاح مفاتيح غيب و شهید شدن و باب الابواب عروج به كمال روحاينت، خرق اين عفاف میباشد.
تا بشر را حیث به خويشتن و كمال و جمال متوهم خویش میباشد، از جمال مطلق و كمال صرف با حجب و حیا و مهجور میباشد؛ و اولیه شرط سلوك الى الله خروج از اين خانه میباشد، بلكه ميزان در رياضت حق و فسخ همين میباشد. پس هر سالك كه با گام انانيت و خودبينى و در عفاف انيت و خویش شماره مسجد توفیق مشهد خواهى طى خانه سلوك كند، رياضتش فسخ و سلوكش الى الله نيست، لكه الى النفس میباشد:
مامان بتها بت نفس شما میباشد (1).
سالك الى الله را ضرور میباشد كه به رده ذل خویش پى پیروزی و نصب العين وی ذلت عبوديت و عزت ربوبيت باشد. و هر چه اين حیث قوت گيرد، عبادت روحانىخیس گردد مسجد طالقانی مشهد و روح عبادت قوىخیس گردد، تا درحالتی که به دستگيرى حق و اولياى كمل (عليهم السلام) توانست به حقيقت عبوديت و كنه آن واصل خواهد شد، از رمز عبادت لمحهاى در مىيابد.